Industri Futurum - Årets viktigste industrielle møteplass

Innhold

Forventer sterk vekst i merkevareindustrien

Aktuelt, Teko, Designrommet, Designindustrien

Publisert

Merkevareindustrien i Norge omsetter for 121 milliarder kroner hvorav halvparten fra eksport. 60 000 er sysselsatt i industrien som står for seks prosent av hele Norges vareeksport.

Bransjesjef Egil Sundet. FOTO: Norsk Industri.

Det er høye tall, men bransjesjef for designindustrien Egil Sundet i Norsk Industri mener denne industrien er dobbelt så stor og står for 12 prosent av norsk vareeksport i 2030.

Hvilke virkemidler som skal til for å nå dette målet blir beskrevet i Veikartet som blir presentert i desember måned.

Merkevarebygging i fremtidens handel var tema for et seminar under Industri Futurum. Det ble fokusert på handelsutviklingen, digitalisering, bransjeglidning, kjedemakt og hva utenlandske aktører gjør. Selskaper som Komplett, Felleskjøpet Agri, Byggmakker, Google Norge, Try Reklamebyrå og Innovasjon Norge ga presnetasajoner.

Det gjorde også sentrale merkevareleverandører som Jotun, Swix og Ekornes.

Swix om sommeren

Swix er på offensiven, og skal satse på å følge opp sin kjernevirksomhet og sine kjernekunder også om sommeren. Allerede er de inne på rulleskimarkedet som har tredoblet seg på kort tid. Åge Skrinstad fra Swix fortale om satsningen på digitale flater som f.eks skisporet.no.

Produkthistorien

For Jotun er det viktig å fremstå enhetlig i alle kanaler. –Aldri har det vært viktigere med en enhetlig verdikjede, sa Jotuns markedsdirektør Skandinavia Evie Gaasholt. Hun var opptatt av å komme nærmere kundens kjøpsøyeblikk. Inspirasjon hentes og produkter blir valgt på nett, mens handelen skjer i fysisk butikk. Det krever at butikkene klarer å skape en positiv handleopplevelse, skaper en god historie om produktet og gir god service.

Jotun er ingen sinke på nett. I år har selskapet hatt 4 millioner besøk på hjemmesidene. En økning på 30 prosent fra i fjor.

Digital strategi

Konsernsjef Olav Holst –Dyrnes i Ekornes leder en global virksomhet med ni produksjonsenheter i fire land og en omsetning på 3,1 milliarder kroner. Han sa at møbelbransjen har vært digital umoden. –Vi må også være klare og tilpasse oss nye kjøpsprosesser. Ny teknologi gir nye muligheter for å styrke dialogen med sluttkunden, sa Holst-Dyrnes.

Ekornes er engasjert i netthandel. Stressless blir solgt via kinesiske Alibaba, og den norske møbelprodusenten har 50 butikker i Kina. Ekornes-sjefen at digital markedsføring er viktig for å øke trafikk og erverve nye kunder.  Ekornes arbeider med digitale verktøy for å effektivisere salget i butikkene og i forhandlerinteraksjonen.

 

Fra venstre: Adm. direktør Olav Holst-Dyrnes fra Ekornes, Evie Gaasholt fra Jotun, Åge Skinstad fra Swix. FOTO: Norsk Industri.

> Se bilder fra konferansen