Innhold

Additiv teknologi i bilbygging

Aktuelt, Nyhet, Teknobedriftene

Publisert

"Eld" - Revolve NTNU 2017. Foto: Revolve NTNU

"Eld" - Revolve NTNU 2017. Foto: Revolve NTNU

Bruk av additiv teknologi gjør at studentene i Revolve NTNU får større designfrihet når de skal bygge en racerbil på et år.

Jørgen Eliassen

Jørgen Eliassen er Suspension Engineer i Revolve NTNU, gruppen med studenter som på et år forvandles til ingeniører. Han kommer til Industri Futurum i november for å snakke mer om hvordan de bruker additiv teknologi i sitt arbeid.

På årets bil, "Eld", er flere av delene produsert ved hjelp av additiv teknologi.

- Vi benytter additiv tilvirkning på komponenter som ikke lar seg produsere på andre måter, eller som har spesielle krav som f.eks. geometrisk hulrom. Imidlertid ser vi størst nytte av additiv tilvirkning i sammenheng med bruk av designmetodologier hvor matematiske optimeringsmetoder er brukt for å designe komponenten. Vi har deler produsert med additiv tilvirking i plastmaterialer og metall, sier han.

Designfrihet og ytelse

Hvert år konkurrerer Revolve i flere internasjonale konkurranser med bilen som lages det året. Da er det selvfølgelig viktig at bilen går så fort som mulig. Ved å bruke additiv teknologi får studentene større frihet når det gjelder design av bilen, samt at komponentene får bedre ytelse og veier mindre enn ved bruk av tradisjonell teknologi.

- For komponenter som har mange geometriske krav, i tillegg til strenge ytelseskrav, er det ofte vanskelig å designe tilfredsstillende komponenter ved bruk av tradisjonelle, iterative metoder. Topologioptmalisering for eksempel, hvor alle krav blir integrert i en simuleringsmodell og deretter løst i henhold til et gitt optimeringsobjektiv, gjør det mulig å designe optimale geometrier for gitte problemstillinger. Disse er ofte svært komplekse, som kun lar seg produsere med additive metoder. Additive produksjonsmetoder gjør det derfor mulig å produsere komponenter som yter mer og veier mindre, samtidig som de oppfyller alle krav med mindre materialsvinn enn tradisjonelle metoder, sier Eliassen.

Mer additiv produksjon

På «Eld» (2017-utgaven av Revolve-bilen) er følgende deler produsert med additiv tilvirkning:

  • Uprights. (titan). Komponent posisjonert i hvert hjul som knytter hjulopphenget sammen med bremser, el-motor og girkasse.
  • Rattgrep (nylon). Tilpasset håndgrep til årets sjåfører.
  • Kjøleblokker til el-motor (nylon). Kappe montert rundt hver el-motor for vannkjøling.
  • Vannlås til batteriet (nylon). For å forhindre at vann kommer inn i batteripakken gjennom kjølekanaler.
  • Ducts med vannlås (nylon). For luftkjøling av inverter.
  • Diverse casinger for kretskort (nylon).

Upright

- For 2018-bilen ser vi på eget design for bremser med bruk av additiv tilvirkning. Disse delene vil ha høyere krav til temperatur under bruk enn deler vi har designet og produsert tidligere, samt nødvendighet for innvendige geometriske effekter hvor additive metoder kommer godt til nytte. Ellers bruker vi i stor grad konvensjonell maskinering, men dersom kompleksiteten tilsier det, vil vi også vurdere additive metoder på andre deler, sier Eliassen.

Tverrfaglig prosjekt

Revolve NTNU er en studentorganisasjon ved NTNU i Trondheim. Årets team består av 64 medlemmer fra 13 studieretninger fra alle studieårene. Bilen lager de ved siden av fulltidsstudier.

- Revolve er en unik mulighet for å tilegne seg praktisk ingeniørerfaring mens man studerer ved å anvende teorien i praksis med å designe en høyavansert elektrisk racerbil. Med sterk tilknytning til næringslivet opparbeider man seg et stort kontaktnettverk og erfaring med produksjon av egenutviklede deler. Videre, ved å jobbe tverrfaglig i team med så mange andre blir man godt kjent og får venner for livet. I tillegg blir man kjent med hvordan prosjektbasert ingeniørarbeid utføres på godt og vondt. Rett og slett en uvurderlig erfaring som kan være med på å forme ingeniørkarrieren til alle som deltar!, avslutter Eliassen.

Du treffer Jørgen på konferansen Maskinering og additiv produksjon under Industri Futurum 21. november.

> Les mer og meld deg på

> Alt om Revolve NTNU