Operatøryrket kommer til å bestå lenge. Men morgensdagens operatører vil trenger andre ferdigheter og verktøy enn før. Som en følge av dette har norsk aluminiumsindustri og et knippe samarbeidspartnere pløyd ny mark gjennom et forskningsprosjekt.
Med Forskningsrådet i ryggen gikk en tverrfaglig gruppe, bestående av Hydro, Sintef og Attensi (en norsk bedrift som utvikler programmer for simuleringsbasert læring) og Cybernetica (norsk leverandør av kontolløsninger for industriprosesser) løs på oppgaven. Hydros egne ansatte har vært "prøvekaniner" og sparringspartnere.
De siste årene har de utviklet og testet et dataspill som har blitt et nyttig hjelpemiddel i treningen av operatører ved Hydros pilotanlegg på Karmøy. Planen er at spillet skal inn i tilsvarende treningsopplegg ved alle Hydros metallverk i inn- og utland.
Læringsbehovet spillet dekker, er annerledes enn det som melder seg når prosedyrer skal innlæres. Da skal gitte handlinger utløses nær automatisk i gitte situasjoner. I Hydros tilfelle gjelder det å få operatøren til å stanse opp, reflektere – og så vurdere konsekvensene av ulike tenkbare handlinger.
Dataspill viste seg å være ypperlig til dette, av flere grunner:
- Operatørene får raskt tilbakemelding på om inngrepet de velger er korrekt eller ei.
- Spill trigger konkurranselyst. Det er påvist at emosjonelt engasjement bidrar til økt læring.
- Spillet vårt er koblet til datasimulatoren som brukes til å regulere og kontrollere produksjonscellene. Det gjør spilluniverset så likt virkeligheten som det er mulig å få det.
> Les mer her (DN+, krever innlogging)