Norsk Industri

Innhold

Influencere skal skaffe søkere til TIP

Industrien trenger flere fagarbeidere. Etter to år med kampanjer har søkertallene til TIP gått opp med 13 prosent og jenteandelen med hele 35 prosent. Men industrien trenger enda flere fagarbeidere.

Årets kampanje har fokus på miljø og få flere elever, spesielt i de store byene, til å få øynene opp for alle mulighetene som ligger til utdanningsprogrammet TIP, så: Vil du gjøre noe for miljøet, ikke bare snakke om det? Velg teknologi – Velg industri.

Ikke tråkk over streken – Arman har vært på GE Healthcare

Arman har vært på GE Healthcare på Storo i Oslo. Her møtte han bl.a. lærling i produksjonsteknikkfaget Malin og fagoperatør i produksjonsteknikkfaget Bilaal, som etter lærlingtiden fikk fast jobb i bedriften. Begge har gått på TIP og er storfornøyde med valget de har tatt.

Oslo trenger flere ungdommer som er nysgjerrig på TIP fagene!

Skolene må forplikte seg til å utdanne fremtidsrettede TIP-elever som engasjerer seg og ønsker å bidra til utviklingen.

- Bedriftene har ikke råd til å vente på at ungdommen oppsøker bedriftene. Etterspørselen må starte mye tidligere, bedriftene må våge å "reklamere" for sine fremtidige behov, sier Lise Hetty Olsen, leder for Opplæringskontoret for mekaniske fag, OKMF. Hun tilføyer at vi har ikke klart å tilfredsstille Oslo-bedriftenes behov på mange år. Oslo produserer ikke nok elever. Viken dekker i dag den største andelen av lærlinger i Oslo.

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne!