Kursene inneholder interaktive moduler og innsendingsoppgaver, og kandidatene velger selv når de vil starte og hvilket tempo de vil gjennomføre i.
Idar Størseth fra Opplæringskontoret for teknologifag Sør i Trøndelag (OTEK) bruker læremidlene mot både lærlinger og praksiskandidater.
– OTEK Sør i Trøndelag bruker e-læringsverktøyet aktivt opp mot våre lærlinger og praksiskandidater. Det er viktig at lærlingene får en grunnleggende forståelse i aktuelle tema i hvert fag. E-læringsverktøyet gir et godt utgangspunkt for å fordype seg videre når de skal praktisere i bedriften. Har brukt temaene i produksjonsteknikkfaget mye i undervisning til praksiskandidater og lærlinger, og det gir dem god kunnskap og teknikker for å kunne ta gode valg og jobbe smartere i bedriften, sier han.
Fagoperatører med økt kompetanse arbeider ikke bare mer effektivt, men finner nye løsninger, har større endringsevne, gjør færre feil, har bredere kompetanse, arbeider mer selvstendig og gjør bedriften i stand til å tilpasse seg stadig skiftende krav for å henge med i konkurransen.
Kursene kan tas som selvstudium, men det mest optimale er at en gruppe av kandidater kjører et samlet løp, og bedriften organiserer støtteundervisning/samlinger for deltakerne.