Norsk Industri

Innhold

Stort engasjement på workshop for merkevare og design

Aktuelt, Teko, Designrommet, Designindustrien

Publisert

Hvordan kan ferdigvareindustrien utnytte sitt eksportpotensiale? 15. november arrangerte Innovasjon Norge og Norsk Industri workshop om dette temaet.

I følge OECD er nasjonal merkevarebygging et viktig instrument for land i omstilling. Hvordan kan norsk merkevare og design være med på å bygge Merkevaren Norge?

Adm. dir. i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen åpnet workshopen med å fortelle om hvilke forventninger Norsk Industri har til myndighetene når det kommer til satsing på ferdigvareindustrien.

- Vi trenger en mer offensiv ferdigvarepolitikk, blant annet en eksportutviklingsordning som fremmer vareeksporterende industri innen merkevare og design, sa han.

> Last ned presentasjon

Deretter holdt adm. dir. Anita Krohn Traaseth fra Innovasjon Norge et innlegg om deres strategi for økt verdiskaping.

- Vi må fortelle verden hva vi er gode på og hva vi kan tilby, sa hun.

Til slutt presenterte direktør for Merkevaren Norge i Innovasjon Norge, Cathrine Pia Lund hva Merkevaren Norge egentlig er.

- Det handler ikke om å lage en ny logo. Vi må samordne og koordinere oss, og finne ut hva som skal til for å bli lagt merke til der ute. Hvordan vil Norge oppfattes der ute?, sa hun.

Etter innleggene var det tid for gruppearbeid innenfor temaene eksport/internasjonalisering, vertskapsattraktivitet, merkevarebygging og innovasjon/PU.