Norsk Industri

Innhold

Stort engasjement på workshop for merkevare og design

Aktuelt, Teko, Designrommet, Møbel+interiør

Publisert

Hvordan kan ferdigvareindustrien utnytte sitt eksportpotensiale? 15. november arrangerte Innovasjon Norge og Norsk Industri workshop om dette temaet.

I følge OECD er nasjonal merkevarebygging et viktig instrument for land i omstilling. Hvordan kan norsk merkevare og design være med på å bygge Merkevaren Norge?

Adm. dir. i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen åpnet workshopen med å fortelle om hvilke forventninger Norsk Industri har til myndighetene når det kommer til satsing på ferdigvareindustrien.

- Vi trenger en mer offensiv ferdigvarepolitikk, blant annet en eksportutviklingsordning som fremmer vareeksporterende industri innen merkevare og design, sa han.

> Last ned presentasjon

Deretter holdt adm. dir. Anita Krohn Traaseth fra Innovasjon Norge et innlegg om deres strategi for økt verdiskaping.

- Vi må fortelle verden hva vi er gode på og hva vi kan tilby, sa hun.

Til slutt presenterte direktør for Merkevaren Norge i Innovasjon Norge, Cathrine Pia Lund hva Merkevaren Norge egentlig er.

- Det handler ikke om å lage en ny logo. Vi må samordne og koordinere oss, og finne ut hva som skal til for å bli lagt merke til der ute. Hvordan vil Norge oppfattes der ute?, sa hun.

Etter innleggene var det tid for gruppearbeid innenfor temaene eksport/internasjonalisering, vertskapsattraktivitet, merkevarebygging og innovasjon/PU.