Norsk Industri

Innhold

Kledd for en digital fremtid

Aktuelt, Teko

Publisert

Mennesker i beskyttelsesklær

Foto: Aalesund Protective Wear

Digitalisering i teko-bransjen betyr ikke bare økt effektivitet, men også nye muligheter til å skape unike løsninger og opplevelser for kundene. Aalesund Protective Wear er en bedrift som er kommet langt i forberedelsene til fremtiden.

De har startet et LEAN-prosjekt som et verktøy for å drive frem forbedringer i alle ledd og som gjør seg mer rustet for den digitale fremtiden.

– Vi er i den digitale tidsalder hvor innovasjon kan endre en bransje over natten. Den som ikke tilpasser seg vil ha utfordringer med å overleve, sa direktør Peter Aakre i Aalesund Protective Wear, da han på årsmøtet i Teko bransjeforening reflekterte over de digitale utfordringene i bransjen.

Aalesund Protective Wear er en totalleverandør til proff- og fritidsmarkedet av både flyteprodukter og redningsutstyr i tillegg til regn- og arbeidstøy, innenfor fire forskjellige merkevarer; Aalesund Oljeklede, Strakofa Workwear, Regatta og Blæst. Bedriften har 30 ansatte og omsetter for 160 millioner kroner. 110 millioner kroner kommer fra proff-markedet, resten fra fritidssektoren. 95 prosent omsettes gjennom kjeder og forhandlere.

Ålesund-bedriften innførte i 2008 en bedriftskultur hvor ordet problem ikke lenger eksisterer. Det heter utfordring. Det har endret tankegangen og har skapt mer positivitet.

Mindre manuelt

– Vi startet i 2018 å oppgradere vårt eksisterende forretningssystem som skal styre bedriften inn i fremtiden. Oppgraderingen innebærer blant annet at ordreinformasjon integreres med fraktsystem som flytter ordreinformasjon til fraktprogram og sporingsinformasjon tilbake til ordren.

Totalintegrasjon mot nye websider muliggjør nettsalg på nye måter. Tekniske data, produksjonsstyring og økonomi omfattes også av oppgraderingen.

– Vi ønsker at kunden skal kunne legge inn sin bestilling direkte i vårt system, at bestillingen sendes til plukk og faktureres automatisk, uten at annet enn den fysiske delen av plukkingen skjer manuelt, fortalte Aakre.

Kunden i 3D

Men, Aalesund Protective Wear har mer spennende på gang. Bedriften utvikler en avatar som skal være kundens presentasjon av seg selv som tredimensjonal modell. Kunden legger inn alle mål av kroppen, og kan prøve klær digitalt.

– Jeg er overbevist om at det vil redusere returer, og kunden får gjennom 3D-designet bedre opplevelse og service, og kan ta en bedre beslutning, sa Peter Aakre.