Norsk Industri

Innhold

Velg norsk

Aktuelt, Designindustrien

Publisert

Et bord dekket med tallerkner og glass

FOTO: Magnor

Bransjeforeningen Designindustrien har gått sammen med LO- forbundet Industri Energi om en kampanje på sosiale medier for å kjøpe norske designprodukter. Lanseringen er 8. juni.

Målet er å skape en større bevisstgjøring og et ønske om å kjøpe norsk design spesielt innenfor møbel- og interiørområdet, gjennom å fortelle historier om produksjon, produkter og personer i industrien overfor viktige målgrupper. Vi skal ikke fremme enkeltbedrifter eller merkevarer, men bygge en generell historie som alle får nytte av.

Samarbeidet med Industri Energi er basert på at de har invitert til et prosjekt kalt "Made in Norway". Med dette utgangspunktet har en arbeidsgruppe bestående av Inger Hoff og Terje Valskår (begge fra Industri Energi) og Ragnhild Grytten og Egil Sundet (Designindustrien/Norsk Industri) jobbet videre med konseptet, og 8. juni lanseres Kampanjen.

I tillegg til kampanjefilmen lages det en egen hjemmeside med informasjon om våre medlemsbedrifter som man lenkes direkte til.

- Vi har i utgangspunktet singlet ut fem målgrupper som vi skal henvende oss til gjennom ulike vinklinger, sier bransjesjef Egil Sundet. Dette er unge trendsettere, industrien i fokus, nostalgikere/designinteresserte, presse og interiørarkitekter/innkjøpere.

Fra bransjeforeningens side er det Ragnhild Grytten som vil være prosjektansvarlig.

- I forrige uke valgte vi kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese Nordic, sier Ragnhild Grytten. De er proffe og har laget liknende kampanjer for andre organisasjoner tidligere, dessuten kjenner de oss gjennom kommunikasjonssamarbeid i flere enkeltsaker.

Historien vi forteller skal underbygge sterke sider ved bransjen, bl.a miljø og bærekraft, design, industri/produksjon, håndverk -og menneskene bak. Vi vil at den skal komme alle medlemmer til gode og at det skal være med på å formidle vår sterke design og –industrihistorie slik at flere velger norsk, sier Grytten og Sundet entusiastisk.