Norsk Industri

Innhold

Norsk Industri og Industri Energi i unikt samarbeid om å løfte norsk designindustri

Aktuelt, Nyhet, Designindustrien

Publisert

Lansering av Velg Norsk Design 8. juni 2020

Inger Hoff (Industri Energi) og Ragnhild Grytten (Designindustrien i Norsk Industri) under lanseringen av kampanjen Velg Norsk Design 8. juni 2020. Foto: Norsk Industri

8. juni var det duket for kampanjelansering og filmpremiere da Velg Norsk Design, et samarbeidsprosjekt mellom Industri Energi og Norsk Industri Designindustrien for å øke bevisstheten og kjennskapen til norsk designindustri, ble lansert.

– Filmen ble tatt veldig godt imot. Den er laget av oss i samarbeid med GK Nordic, som er superproffe, sier Ragnhild Grytten, prosjektleder i Designindustrien.

Saken fortsetter under filmen.

Nå vil vi gjerne at medlemsbedriftene deler filmen på sine sosiale medier kanaler, samtidig som vi gjør sprer den. Dersom noen ønsker filmen sendt som en wetransfer-fil er det bare å ta kontakt med Ragnhild Grytten i Norsk Industri Designindustrien (kontaktinfo under). 

Egil Sunde (Designindustrien i Norsk Industri), Stein Lier-Hansen (Norsk Industri), Hanne Renate Garli Ekornes), Frode Alfheim (Industri Energi), Ragnhild Grytten (Designindustrien i Norsk Industri) og Inger Hoff (Industri Energi) under lanseringen av kampanjen Velg Norsk Design 8. juni 2020. Foto: Industri Energi

Egil Sundet (Designindustrien i Norsk Industri), Stein Lier-Hansen (Norsk Industri), Hanne Renate Garli Ekornes), Frode Alfheim (Industri Energi), Ragnhild Grytten (Designindustrien i Norsk Industri) og Inger Hoff (Industri Energi) under lanseringen av kampanjen Velg Norsk Design 8. juni 2020. Foto: Industri Energi

Må styrke rammevilkårene for eksport

Adm. dir. Stein Lier-Hansen i Norsk Industri og forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi holdt engasjerte innlegg med blant annet felles krav om en styrking av rammevilkår for eksport, og innkjøpsrutiner i det offentlige som er med på å løfte industrien.

Pål Lunder, daglig leder i Fjordfiesta Furniture snakket på vegne av bedriftene og stilte bl.a det retoriske spørsmålet: når valgte interiørarkitektene, byggherrene og prosjektselgere norsk fremfor dansk eller italiensk design sist?

Han påpekte også at når produksjon og utvikling i et høykostnadsland og begrepet bærekraft er litt tyngre å selge ute enn hjemme enn så lenge, ønskes det mer offentlig drahjelp for å nå ut internasjonalt med vårt glade budskap.

Tillitsvalgt Hanne Renate Garli fra Ekornes holdt et varmt innlegg om stoltheten til og viktigheten av  sin arbeidsplass, med henvisning til hvor hardt koronakrisen rammet møbelindustrien i Sykkylven.

Bransjesjef Egil Sundet i Designindustrien i Norsk Industri viste til at designindustrien er en av få industrier med eksportvekst de siste årene, og vinner mange designpriser internasjonalt. Det er potensial for mer vekst, men da må bransjen få like gode rammevilkår som i våre naboland. Norsk Industri har foreslått 50 millioner kroner til et eksportkontor for design- og ferdigvareindustrien. Han tok også opp problemet med at offentlige signalbygg fylles med utenlandsk design, mens norsk designindustri ikke får gode konkurransevilkår. Hvorfor bruker man utenlandsk design som eksempler i anbudene? I våre naboland finner du ikke signalbygg fylt med utenlandsk design. 

Velg Norsk Design et samarbeidsprosjekt mellom Designindustrien i Norsk Industri og fagforeningen Industri Energi, for å øke bevisstheten om og kjennskapen til norsk designindustri – og for å begeistre flere til å velge norsk.