Det skal deles ut priser i følgende kategorier:
- Årets produkt
- Årets merkevarebygger
- Årets eksportbedrift
- Klassikerprisen
Selve utdelingen skjer på Designindustrikonferansen, oppfølgeren av Møbel- og interiørkonferansen, som i år arrangeres sammen med World IP Day, under overskriften/temaet Innovasjonskraft 2018. Årets konferanse finner sted torsdag 26. april, på Sentralen.
Prisene for årets produkt og merkevarebygger ble innstiftet i 2013, og skal gi ekstra honnør til bedrifter som "har gjort det lille ekstra" for å fremme egen merkevare, og til produkter som utmerker seg særlig med god design og kommersielt potensiale. I 2015 kom også prisene for Årets eksportbedrift og Klassikerprisen.
Kriterier
De innkomne forslagene blir vurdert etter følgende kriterier;
• Kommersiell suksess
• Unikhet i design
• Norsk profil
• Merkevarebygger
Juryen består av:
- Kriss Daatland, sjefredaktør Bonytt
- Leif Nilsen, Møbelhandler, Blåmann Møbler as
- Fredrik Torsteinsen, Interiørarkitekt – møbeldesigner, Torsteinsen Design, NIL
- Frode Sporsheim, Fora Form AS
- Egil Sundet, Norsk Industri Designindustrien
- Knut Skoe er juryens sekretær
Nominer din kandidat!
Forslag sendes til bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri.
Frist for innsending: 6. april.
Vinnere 2017
I 2017 ble Årets produkt vunnet av L.K.Hjelle for sofaen Niu. Årets merkevarebygger ble tildelt tekstilbedriften Mascot Høie. Klassikerprisen gikk til HÅG – nå Flokk, for stolen Capisco, design Peter Opsvik. Årets eksportpris gikk til Jøtul as, som har utviklet seg til en global markedsleder gjennom 160 års virksomhet.
> Les mer her