Norsk Industri

Innhold

Hyllet Norges beste møbel- og interiørbedrifter

Aktuelt, Nyhet, Designrommet, Designindustrien

Publisert

Fra venstre Egil Sundet (Norsk Industri), Lars Røiri (SB Seating), Terje Agard (Jøtul), Erna Therese Widerøe (Mascot Høie), Dag Hjelle (L.K. Hjelle), Knut Skoe (sekretær for juryen).

Jøtul, Høie, L.K. Hjelle og Scandinavian Business Seating mottok Norsk Industris bransjepriser under Designindustrikonferansen 2017.

– Vi har delt ut bransjepriser de siste fem årene for å hedre bedrifter som gjør noe ekstra innen produktutvikling, merkevarebygging og kommersiell satsing. Årets vinnere har alle oppnådd resultater langt utover det som er vanlig, sa bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri Møbel + Interiør under prisoverrekkingen.

Torsdag 27. april 2017 var norsk designindustri samlet for å feire årets beste møbel- og interiørbedrifter og -produkter. Utdelingene skjedde på DOGA i Oslo under Designindustrikonferansen 2017, bransjens største årlige møteplass. Det er Norsk Industri Møbel + Interiør som står bak konferansen og prisene.

Årets eksportbedrift: Jøtul

Jøtul vant prisen Årets eksportbedrift foran Laader Berg og Scandinavian Business Seating. I sin begrunnelse skriver juryen følgende:

«Gjennom mer enn 160 år har bedriften utviklet seg til en global markedsleder, etablert i 43 land på seks kontinenter. Nøye tilpasning til lokale markeders behov er en viktig del av Jøtuls internasjonale suksess. Bedriften har utviklet produkter som er teknologisk i toppnivå og kaprer markedsandeler i et fallende marked.»

– Vi setter veldig stor pris på denne tildelingen. Eksport er svært viktig for oss i Jøtul. 75 prosent av omsetningen vår stammer fra eksportmarkeder, og vi er stolte av å gjøre internasjonal suksess med norske produkter og norsk design, sier Amund Skaaden i Jøtul, som mottok prisen sammen med sin kollega Terje Agard.

Les mer om Jøtul

Årets merkevarebygger: Høie

Høie vant prisen Årets merkevarebygger. Foto: Mascot Høie

Høie mottok prisen Årets merkevarebygger i konkurranse med Ekornes og Jøtul. Ifølge jurykjennelsen har Høie jobbet med merkevarebygging siden 1850, lenge før den slags kom på moten.

«Høie er et sterkt norsk varemerke som bedriften har evnet å holde i hevd og forsterke gjennom lang tid. Høie er for mange synonymt med sengetøy. Høy kvalitet og nitid testing av slitestyrke, fargeekthet, kokevaskekthet og andre viktige produktegenskaper er vesentlige faktorer i utvikling av merkevaren. Kravet til førsteklasses råvarer i ren bomull sammen med høyeste kompetanse er merkevarens viktigste verdi,» står det i jurybegrunnelsen.

– Dette er en utmerkelse vi setter pris på. Vi kjenner veldig på arven vår hver eneste dag – at vi tar vare på en sterk merkevare. Vi jobber mye med å sørge for at kjennskapen til Høie går videre til nye generasjoner og at vi utvikler nye design til en ny tid, sier Erna Therese Widerøe, markedssjef i Mascot Høie. Brekstad-selskapet eier merkenavnet Høie.

Les mer om Høie

Årets produkt: Sofaen Niu

Prisen Årets produkt gikk til L.K.Hjelles «Niu», en modulær sofa designet av Hallgeir Homstvedt. Møbelprodusenten på Sykkylven vant kategorien foran Fora Form og Heymat.

«Sofaen Niu i Hallgeir Homstvedts design er en komfortabel sofa, som ved et fåtall moduler kan bygges i en rekke varianter for å møte markedets behov for individuell møblering. Sofaen har et tidsriktig uttrykk og kombinerer det rause og komfortable med det stramme og lette visuelle uttrykket. Sofaen antas å ha et stort kommersielt potensiale,» er juryens dom.

– Det passer godt at denne prisen kom nå, for om bare to uker sender vi Niu ut til forhandlerne. Sofaen ble tatt godt imot på Oslo Design Fair, og jeg tror så godt som alle forhandlere har tatt den inn, sier Dag Hjelle i L.K.Hjelle.

Les mer om L.K.Hjelle

Klassikerprisen: Capisco

Peter Opsviks ikoniske «Capisco» og Scandinavian Business Seating mottok Klassikerprisen under Designindustrikonferansen 2017. Foto: SB Seating

Det var Peter Opsviks velkjente Capisco-stol fra 1984 som gikk til topps i klassikerkategorien i år. Stolen produseres av Scandinavian Business Seating og etterligner rytterens sittestilling for å gi bevegelighet og variasjon i sittemønsteret. Takket være den norske produsentens verdensledende posisjon innen kontorstoler har «Capisco» i senere tid opplevd en ny vår. I dag selges stolen over store deler av verden.

I jurybegrunnelsen står det følgende:

«Historien om Capisco er historien om en filosofi og det er historien om en klassiker som overlever sin samtid og fortsatt øker sin popularitet langt utover normal levetid for ethvert produkt. Capisco er et av designeren Peter Opsviks hovedverk og bærer hans viktigste kjennetegn; en sterk og unik form og en gjennomtenkt filosofi basert på kroppens behov for bevegelse og forandring.»

– Jeg synes det er helt utrolig at et design som ble skapt for så mange år siden er det som faktisk vokser mest i vår internasjonale portefølje i dag. Capisco har blitt en egen kategori hos oss, sier Lars Røiri i Scandinavian Business Seating.

Også en annen av Peter Opsviks tidløse stoler, «Variable», var nominert til Klassikerprisen i år, sammen med Ingmar Rellings «Siesta».

Les mer om Scandinavian Business Seating

Om bransjeprisene

Bransjeprisene har vært delt ut av Norsk Industri ved bransjeforeningen Designindustrien (tidl. Møbel+interiør) de siste fem årene. Prisene for årets produkt og merkevarebygger ble innstiftet i 2013 og skal gi ekstra honnør til bedrifter som "har gjort det lille ekstra" for å fremme egen merkevare, og til produkter som utmerker seg særlig med god design og kommersielt potensiale. I 2015 kom Klassikerprisen og i 2016 prisen for Årets eksportbedrift.

I år har juryen bestått av:

  • Redaktør Kriss Daatland (Bonytt)
  • Designer og interiørarkitekt Fredrik Torsteinsen (NIL)
  • Butikksjef Mari Holter Hovind (A. Huseby)
  • Salgssjef Frode Sporsheim (Fora Form)
  • Bransjesjef Egil Sundet (Norsk Industri)
  • Knut Skoe (sekretær for juryen)

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne: