Norsk Industri

Innhold

OECD positive til omstillingsevnen ved skipsverftene

Aktuelt, Nyhet, Maritim bransjeforening

Publisert

Foto: Kleven/Fuglefjellet

Foto: Kleven/Fuglefjellet

OECD er fornøyd med at Norge følger internasjonalt vedtatte regler for eksportstøtte, og de er positive til omstillingsevnen ved våre skipsverft.

> Last ned rapporten

Et team fra organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) har vært i Norge og gjennomført en analyse av norsk skipsbyggingsindustri. Denne "peer review" er nå offentliggjort av OECD.

Analysen beskriver utfordringene til norsk skipsbygging og viser hvordan bransjen har vært ledende på omstilling fra offshore-relatert aktivitet til annen aktivitet de siste årene. Noen av konklusjonene fra OECD-analysen:

"The Norwegian shipbuilding industry managed to adapt quickly to this new and challenging environment by focusing on the production of other vessel types including fishing vessels and fish carrying vessels and the upgrading of other segments, such as specialized vessels and workboats. However, it will be difficult to equal the turnover of the past few years given the drop in orders for higher value offshore vessels."

"The industry and policymakers want to maintain the skills within the maritime industry to be ready when demand rebounds. The maritime ecosystem in Norway facilitates the use of the skills originally developed to serve the production of offshore vessels for other purposes in the maritime sector (for instance building complex aquaculture offshore farms)."

Hensikten med en slik "review" fra OECD er å ta pulsen på skipsbyggeraktiviteten i de forskjellige landene, med spesiell fokus å sjekke om landene følger internasjonalt vedtatte spilleregler hva gjelder finansiering og støtte-ordninger.

OECD gjør en slik analyse av et land per år, de har tidligere vært bl annet i Tyskland, Korea og Spania.

- Vi er fornøyd med at OECD har en klar konklusjon i sin rapport: "According to above mentioned assessments, the export credit loans and agreements provided by Norwegian ECAs appear to be consistent with the Arrangements and to be rather over-compliant in terms of risk premium pricing".
Den siste kommentaren, om at vi kanskje er for forsiktige, har vært hevdet av bransjen lenge, sier bransjesjef for maritim bransje i Norsk Industri, Lars Gørvell-Dahll.

> Last ned rapporten