Norsk Industri

Innhold

Kystruten skal bli grønn

Aktuelt, Maritim bransjeforening

Publisert

Illustrasjon av Havilas nye skip.

Havila Kystruten har satt av plass til brenselceller og hydrogentanker på de fire nye kystruteskipene. Illustrasjon: Havila

Regjeringen tildelte deler av kontrakten for kystrute-tjenester fra 2021 til Havila Kystruten. Dette har utløst et byggeprosjekt med fire nye skip til ca. fire milliarder kroner og installasjon av verdens største skipsbatterier, samt bruk av verdensledende miljøteknologi.

Selskapets fokus på å etablere en grønn kystrute, mer miljøvennlig enn kravene som var satt i anbudsprosessen, krever store investeringer, men reduserer CO2- og NOX-utslippene med henholdsvis 20 og 80 prosent i forhold til dieseldrevne framdriftssystemer.

Det er Havyard Design & Solutions som skal designe og levere det selskapet omtaler som en «omfattende utstyrspakke» til alle de fire Havila Kystruteskipene. Kontraktsverdien er oppgitt til å være på mer enn en milliard kroner.

Båtene skal seile langs norskekysten fra januar 2021.

Vil du vite mer?

Per Sævik, arbeidende styreleder i Havila Kystruten AS, kommer til Verftskonferansen for å dele sitt syn på hvordan hans selskap skal bidra til en grønnere kystfart.

> Se programmet og meld deg på