Norsk Industri

Innhold

Tussilago kjemper for kortreiste bøker

Aktuelt, Grafisk bransjeforening

Publisert

Det lille, Kongsbergbaserte forlaget Tussilago satser kun på kortreiste bøker. –I en tid der miljøtrusselen er reell, har vi valgt å utgi kortreiste bøker, selv om vi taper penger på det, sier forlagssjef Øistein Hølleland, til Vårt Land. De har valgt Zoom Grafisk i Drammen.

Han hevder at hele bransjen preges av hvor mye en bok kan selge, ikke hvor viktig den er å utgi- og hvor billig den kan produseres.

-For meg som lever av ordet – som forfatter og forlegger – er det viktig å belyse også de samfunnsmessige sidene i norsk bokproduksjon. I vår tid må miljøperspektivet være overordnet. Konsekvensene av å ikke tenke miljø og samfunnsansvar kan bli stort. Vi er et lite forlag og besparelsene på en utgivelse er kanskje noen få titusen kroner. Men hvis alle tenker kun økonomi i alle ledd, får vi en farlig dominoeffekt, sier han og vil ansvarliggjøre forlagsbransjen.

Tidligere har Tussilago brukt Valdrestrykk og AIT Otta, men de eksisterer ikke lenger. Nå er Tussilago blitt kunder hos Zoom Grafisk i Drammen. Daglig leder Ari Haukson er glad for å ha fått forlaget som kunde.

-Trykkeribransjen har utviklet seg fra håndverk til industri. I dag er det mye logistikk som avgjør lønnsomheten. Vi trykker en del større praktverk for kunst,- kultur,- og motebransjen. Der er kvalitetskravene spesielt høye, og vi blir foretrukket for at oppdragsgiver kan følge prosessen på nært hold- og har full kontroll underveis. Da velger de oss, selv om det koster noen kroner ekstra, sier Haukson til Vårt Land.

Mer konkurransekraft

Bransjesjef Magnus Thorkildsen i Grafisk bransjeforening viser til at bokproduksjon er en av de sektorene som er verst rammet av utflytting. Når det gjelder innbundne bøker er det svært lite igjen. De siste 20 årene har flere hundre trykkeribedrifter gitt seg, og Bokbinderiet Johnsen er nå de eneste i Norge som kan produsere stivbindbøker maskinelt. Det sier litt om utviklingen, sier Thorkildsen. Han ser at de store ordrene går til Baltikum og flere andre land i Europa- og til Kina.

-Vi har alt å vinne nå. Det er større sjanse for at en norsk trykkeribedrift skal vinne et anbud i dag enn for bare to år siden. Driftsmarginene blir knappere ute også, og valutasvingninger kan gjøre sitt til at vi blir mer konkurransedyktige. Priskampen mellom Norge og Øst-Europa har jevnet seg ut, mener bransjesjefen.