Trykt i Trøndelag

Aktuelt, Grafisk

Publisert

To blide karer forran banner av Trykt i Norge-logo

Daglig leder i Fagtrykk, Ole Strand, sammen med fornøyd kunde og forlagssjef i Pictura Gruppen Norge, Torgrim Dalen. Foto: Fagtrykk

Fagtrykk er blant trykkeriene som har lykkes med å vinne tilbake jobber fra utlandet. «Trykt i Norge er en viktig motivator», sier daglig leder Ole Strand.

Fagtrykk produserte kalendere, postkort og andre turistprodukter for Aune Forlag til 2013. Da flyttet trønder-bedriften nesten all produksjonen til Thailand. Det er bare et av utallige eksempler på grafiske jobber som forsvinner til utlandet. Fra 1988 til 2018 mer enn doblet importen av trykkeritjenester seg – fra i underkant av 2 milliarder til over 4 milliarder kroner.

Vant med Trykt i Norge

Sammen med medlemmene i Grafisk Bransjeforening, jobber Trykt i Norge for å ta tilbake deler av kaken. Fagtrykk er blant bedriftene som har lykkes med snuoperasjonen. «Vi har hele tiden hatt dialog med Aune Forlag, -som etter hvert ble oppkjøpt av Pictura Gruppen Norge- om å flytte produksjonen hjem», sier daglig leder i Fagtrykk, Ole Strand.

«Når vi i fjor presenterte Trykt i Norge-kampanjen for dem, og i tillegg klarte å finne løsninger på innpakninger uten plast, var det vi som ble valgt igjen. Trykt i Norge gjorde jobben med å overtale kunden til en positiv prosess.»

Mer salgsfremmende

Torgrim Dalen, forlagssjef i Pictura Gruppen Norge, forteller at de har hatt et godt samarbeid med Fagtrykk i mange år. «Mange av trykkproduktene ble produsert i Thailand en periode, men når vi skulle se på dette på nytt, ønsket vi en lokal produsent som kan tilby kvalitet med Trykt i Norge-merket», sier Dalen.

«Kundene våre er opptatt av at vi produserer i Norge, og sammen med Fagtrykk har vi også fått fjernet nesten all plastemballasjen på produktene våre. Det å produsere og merke kalendere og turistprodukter i Norge, mener vi er mer salgsfremmende enn om varene kommer fra utlandet.»

Tro på en lysere fremtid

Nå har Fagtrykk produsert 25 forskjellige kalendere i ulike størrelser og opplag – alle merket med Trykt i Norge, selvfølgelig. De har heller aldri produsert så mange boktitler som i fjor, noe som kanskje tyder på at folk har hatt tid til å realisere sin bokdrøm. «Hele prosessen har vært en suksess for bedriften og bidratt til å styrke samholdet», forteller Strand.

Han påpeker at effektene av pandemien har virket inn på den positive trenden, men at det vil bli vanskelig for Picturagruppen Norge å flytte produksjonen ut av landet igjen. «På grunn av nedgang i turismen fra utlandet har opplagene blitt lavere og gitt oss mulighet til å hente hjem jobber som har gått utenlands. En økning av medlemsmassen og skarpt fokus for å få jobber hjem til Norge ble veldig motiverende og har gitt økende tro på en lysere fremtid».

Gjengen i Fagtrykk viser fram noen av produktene som er merket med Trykt i Norge. Foto: Fagtrykk