Trykt i Norge jakter ambassadører

Aktuelt, Grafisk

Publisert

To som holder presentasjon fra scene.

Hilde og Irene fra HBO Novaprint i Haugesund under presentasjonen av Trykt i Norge-medlemsundersøkelsen. Foto: Norsk Industri

- Etter landsmøtet har vi allerede fått en hyggelig e-post med bilder fra en medlemsbedrift, som viser hvordan de profilerer seg ut mot kunder – og det er så gøy å se, sier Irene Flatnes Haldin og Hilde Kristin Ingvaldsen fra HBO Norvaprint. De har en plan for å utnevne Trykt i Norge-ambassadører.

Nye tanker og ideer ble presentert for landsmøtet i Grafisk bransjeforening i Trondheim.

Fremover er det nettopp alle grafiske bedrifter med lisens for bruk av Trykt i Norge-merket, som skal bli enda mer aktive i å promotere Trykt i Norge.

- Gode kunder er våre beste referanser, og de vil vi gjerne få løftet frem i lyset gjennom en egen ambassadør-kampanje. Vi ser for oss at medlemsbedriftene oppretter dialog med en kunde som benytter seg av Trykt i Norge-merket med stolthet. De får en påskjønnelse i form av et diplom fra Trykt i Norge og medlemsbedriften. Kunden/ambassadøren stiller opp og forteller om fordeler de ser med å velge en norsk leverandør, forteller Irene. 

God publisitet

Det kan også bli til et intervju med bedriften og kunden, ført i pennen av Trykt i Norge. Trykt i Norge-teamet satser på å være pådrivere ut mot medlemsbedriftene, og hjelper gjerne til å finne riktige ambassadører, og sørger for å gi de god profilering. Målet er å få frem de gode historiene, og gode kundeopplevelser. Det er verdifullt for markedsføring av både Trykt i Norge, kunden og leverandøren. 

Dessuten blir det redaksjonell omtale på tryktinorge.no, deling fra Facebook-siden – og publisering på hjemmesiden og facebook-gruppen til Grafisk bransjeforening. Også lokale medier vil få muligheten til å vie ambassadørene og bedriftene oppmerksomhet. Næringsliv er godt stoff, og lokalt næringsliv er utrolig viktig i hele landet. 

- Fint om de som ønsker å være med på ambassadør-kampanjen tar kontakt med oss, så lager vi oss en liste, oppfordrer Hilde og Irene.  

Egen Facebook-gruppe

Det er etablert en egen gruppe på Facebook hvor teamet ser for seg å ha dialog med ansatte i medlemsbedriftene.

- Vi vil gjerne komme i direkte kontakt med markedsfolk, grafiske designere og andre folk med hjerte for faget og Trykt i Norge. I gruppen, som heter «Medlemmer av Trykt i Norge» vil vi som står for markedsføringen være aktive og komme med tips, og den enkelte kan fortelle om hvordan de markedsfører Trykt i Norge hos sin bedrift, stille spørsmål og diskutere med oss andre i nettverket Målet med gruppen er kontinuitet og dele vennlige og nyttige påminnelser om Trykt i Norge, for å få kvalitetsstempelet vårt godt etablert i hverdagen, sier Irene.

Medlemsundersøkelse 

Trykt i Norge-teamet presenterte resultatet av en medlemsundersøkelse gjennomført i sommermånedene.

Det var oppløftende at 65 prosent av bedriftene har benyttet seg av markedsmateriellet som er tilgjengelig. 45 prosent av kundene oppfatter merket som positivt.

Det er flere årsaker til at kunden ønsker å benytte seg av Trykt i Norge-merket. 38 prosent har svart at det er et bevisst miljøvalg. Hele 79 prosent mener det vitner om trygghet og kvalitet med kortreiste, norske produkter. 45 prosent svarer at de er med på å trygge norske arbeidsplasser og norsk fagkunnskap.