Norsk Industri

Innhold

Trykt i Norge: En skikkelig digg beslutning

Aktuelt, Grafisk

Publisert

To personer ser på hvordan man trykker en bok

Kokebokforfatter Hanne-Lene Dahlgren ønsket å trykke sin nye bok i Norge. HG Media fikk oppdraget- Hanne-Lene her med daglig leder Jørn Våraker som sjekker de ferdige arkene. Foto: Pål Stensaas / Norsk Industri

Forfatter Hanne-Lene Dahlgren var aldri i tvil. Hennes første kokebok på eget forlag måtte trykkes i Norge. Det putrer og koker av klimavennlige valg i hele boken som er trykt hos HG Media – med Trykt i Norge-merket.

Boken heter "En skikkelig digg kokebok 2". Den første boken ble trykt i utlandet av Gyldendal i et opplag på 38 000, og lå på bestselgerlisten i 28 uker. Bok nummer to har etter en måned rukket to opplag, med et totalt antall på 25 000. Trykt hos HG Media og innbundet av Bokbinderiet Johnsen.

- Jeg er stolt av at denne boken er trykt i Norge hos HG Media, skriver Hanne-Lene Dahlgren i boken. - Det betyr at den har reist mye kortere enn de fleste bøkene du finner i bokhandelen. De fleste bøkene som selges her til lands trykkes nemlig i utlandet.

Hanne-Lene har valgt svanemerket papir. En gjennomsnittlig bok i denne størrelsen har et klimaavtrykk på 2,3 kg, men hvis du velger å bytte ut en kjøttrett med en eneste av hennes grønnsaksretter, så er hele klimaregnskapet nullstilt.

Forfatteren har deltatt i hele prosessen. Samarbeidet med HG Medias designer og var med på trykkingen fra det første arket til innbindingen i Skien. Med 25 000 i opplag, slår hun hull i myten om at norske grafiske bedrifter ikke kan håndtere høye bokopplag.

Hanne-Lene Dahlgren og Jørn Våraker sjekker de ferdige arkene. Foto: Pål Stensaas / Norsk Industri

- Det har vært en meget spennende læringsprosess. Jeg hadde ingen erfaring med hva bokbinding var. Gøy å jobbe med dyktige fagfolk. I Gyldendal ble jeg ikke involvert i trykkingen eller valg av papir. Ved å jobbe med et lokalt grafisk miljø har jeg muligheten til å påvirke layout, bildevalg og ikke minst papirkvalitet, sier Hanne-Lene Dahlgren.

Daglig leder Jørn Våraker i HG Media er stolt av resultatet. – Det har vært spennende å få jobbe med en så bevisst forfatter som Hanne-Lene, sier han.

Mye å gjøre

Mange trykkerier sliter tungt i denne koronatiden, men HG Media har hatt høyere omsetning i oktober og november i år sammenlignet med i fjor. Alle 20 ansatte i bedriften var permitterte i løpet av sommeren. Fra september kom de tilbake til en fyldig ordrebok – Vi produserer for både gamle og nye kunder. Jeg er optimist, men selvsagt bekymret for 1. kvartal neste år, sier Jørn Våraker.

For noen år siden tenkte ledelsen i HG Media at man kanskje spredte seg for mye med hensyn til produkter og tjenester. Men i dag er de sjeleglade for at de er et komplett grafisk miljø.

HG Media har gjort store investeringer i sin etterbehandling. De er først ute i Norden med Horizons nyeste trimmerenhet for limbundne bøker, og har også tatt inn en ny uv-lakk/foliering fra MGI.

HG Media er godt utstyrt med det mest moderne produksjonsutstyret i grafisk industri. De har offsetpresser fra Mitsubishi, CTP fra Heidelberg og digitale trykkpresser fra Ricoh og Oce. For storformat har de en planprinter og rullprinter fra henholdsvis HP og Epson.

Ferdiggjøringen består i dag av maskiner for stansing, preging, foliering, skjæreplotter og spiralbinding. Utover dette er her også en fals fra Heidelberg og MBO samt partiell lakkering og foliering fra MGI.

HG Media var det første trykkeriet i Norden som installerer Horizons HT-300 – en trimmer for limbundne bøker. Den nye maskinen har hele automatisk omstilling mellom ulike bok formater og unik for Horizon HT-300 er at den skjære bøker med klaffe- omslag (flap covers) i en og samme gjennomkjøring.

Jørn Våraker ser at denne med denne trimmeren gjør at de sparer produksjonstid og er mer fleksible.

- Vi ser kvalitetsforbedringer på alle limbundne produkter, sier Jørn.