Norsk Industri

Innhold

Start kampanjen med fysisk reklame

Aktuelt, Grafisk bransjeforening

Publisert

En kombinasjon av fysisk og digital reklame gir best effekt. Til sammen blir effekten større enn bruk av bare en enkelt kanal. Resultatet gjelder også for yngre målgrupper.

Det er svaret på en nevrovitenskapelig studie av trykt og digital reklame i forskjellige former som er utført av Ipsos og Neurons Inc for PostNord. Trykt og digital reklame støtter hverandre. Undersøkelsen viser at man oppnår størst oppmerksomhet og engasjement ved først kommunisere med trykt direktereklame og etterpå digitalt.

Trykt reklame gir muligheten til å kommunisere lengre og med et mer detaljert budskap. Det gir forbrukerne bedre fokus og de vil oppfatte flere relevante deler av en reklamekampanje.

Det følelsesmessige engasjementet er også sterkere i en trykte kanalen – og det bygger en positiv grunnholdning til varemerket som kan videre påbygges i den digitale kanalen. Starter man kampanjen digitalt, oppnår man ikke samme effekt, viser den store undersøkelsen.

Mer stress digitalt

Digitale kanaler utvikler mer kognitiv stress som fører til at forbrukeren blir mer splittet og risikerer å miste flere relevante budskap og bygger ikke et like sterkt forhold til varemerket.

Unge er mottagelige for trykt reklame

Markedsanalytiker Karin Nilsson i PostNord uttaler at den største overraskelsen i undersøkelsen er at også unge mennesker er mottagelig for trykt reklame.

– Mang tror at det gir størst effekt ved å kommunisere med unge i digitale kanaler. Denne studien viser at fysisk reklame skaper bedre motivasjon, følelsesmessig engasjement og oppmerksomhet hos alle mottagere- også blant de yngste.

200 personer

Neuroscience-undersøkelsen Behind the Mind ble utført av PostNord i samarbeid med Ipsos och Neurons Inc og summerer neurovitenskaplige data fra 200 personer som har sett på en blanding av adressert og uadressert direktereklame og reklame i forskjellige digitale kanaler. Bannere, digitale foldere og e-post. 

Her kan du lese hele rapporten