Norsk Industri

Innhold

Nå ser vi fremover

Aktuelt, Grafisk bransjeforening

Publisert

Snøkledde trær

Foto: Kari Rømcke

2020 er et år vi aldri kommer til å glemme. Korona-epidemien ble for mange et mareritt og for andre en mulighet. De fleste grafiske bedriftene har vært nødt til å gå til permitteringer i perioder. Nyttårsønsket er krystallklart: at alle våre medlemmer kommer seg helskinnet gjennom denne pandemien og kan møte godt forberedt til en mer normal tilstand i et vaksinert Norge.

Flere av våre medlemmer har vist en betydelig kreativitet i en vanskelig tid og klarte å omstille produksjonen til smittevern-materiell. Det har dempet virkningene av at event- og reiselivsmarkedet forsvant. Vi valgte å utsette vårt landsmøte i Bergen til neste år. Men, jeg er glad for at vi klarte å gjennomføre en generalforsamling med kombinert fysisk fremmøte og digitalt.

Jeg håper det blir muligheter for mer sosial omgang i 2021, og at vi alle kan samles til et sosialt og faglig interessant landsmøte i Bergen i september!

Den største saken vår i år har vært Trykt i Norge - kampanjen. Dette er en stor satsning, den største i bransjeforeningens historie og den har gitt bransjen mye oppmerksomhet og hatt stor oppslutning blant medlemmene. Kunder er stolte av å kunne benytte merket på sine trykksaker. Budskapet vårt når frem, og vi har fått mange nye medlemmer som ønsker å delta i kampanjen som videreføres i 2021. Gledelig er det også at Mediebedriftenes Landsforening (MBL) blir med på laget.

Grafisk bransjeforening vil i 2021 også arbeide mer med kurs og kompetansetilbud til medlemmene. Vi skal i samarbeid finne frem til temaer som treffer behovene fremover.

Kom gjerne med innspill!

Miljø og klima og dokumentasjon knyttet til dette blir stadig viktigere. Sammen med vår danske søsterorganisasjon Grakom kommer vi til å tilby webinarer om miljøfotavtrykk og bruk av klimakalkulatoren ClimateCalc. Vi er også tilsluttet TwoSides som blant annet utvikler god argumentasjon for bruk av papir.

Jeg ønsker dere alle en riktig god jul og alt godt i 2021!

Kari Rømcke, bransjesjef Grafisk Print og Kommunikasjon