Norsk Industri

Innhold

LO-medlemmer foretrekker papir

Aktuelt, Grafisk bransjeforening

Publisert

Medlemsblader på papir har fortsatt en sterk posisjon i LO-forbundene. Leder av LO Media, Tore Ryssdalsnes sa under fagprogrammet på landsmøtet til Grafisk bransjeforening at fortsatt leser 53 prosent de fleste utgavene av fagbladet sitt på papir.

6-12 ganger i året sender forbundene ut papirblad til sine medlemmer. LO Media lager medlemsblader for 13 forbund i tillegg til hovedorganet LO-Aktuelt.  Fagbladene er fortsatt den viktigste kilden til informasjon. Tilliten til fagbladene er høy, viser en medieundersøkelse fra Opinion.

Undersøkelsen viser imidlertid at det er klare generasjonsforskjeller. 52 prosent blant de under 30 år svarer at de ikke leser noen papiraviser og blader, mens tilsvarende 19 prosent av gruppen over 60 år, har samme forhold til lesing på papir.

- I tillegg til det vi produserer inhouse, er vi en betydelig innkjøper av grafiske produkter og tjenester, og så å si alt kjøpes av norske bedrifter med tariffavtale, sa Ryssdalsnes og avslørte suksessfaktorene til LO Media:

  1. Tidsskrifter på papir fungerer.
  2. FriFagbevegelse.no –vokser, og skal bli ledende innen arbeidsliv
  3. Vi tilpasser våre systemer til organisasjonenes kjernevirksomhet (møter, kurs, konferanser, aksjoner, verving, medlemskommunikasjon).
  4. Kombinasjonen av papir og digitalt –velge riktig kanal for riktig budskap. Printer én kanal på linje med flere andre.
  5. Trykksaker i små volum –treffsikkert tilpasset hver enkelt bestilling.
  6. Logistikk er avgjørende –en leveranse er null verdt før den er fremme hos mottaker.
  7. Digitale motorveier for bestilling og tilpasning. Redusere manuelle prosesser.