Norsk Industri

Innhold

Kundeaviser skaffer kunder

Aktuelt, Grafisk bransjeforening

Publisert

Fullt hus på Print Power- frokostmøte i Stavanger, (f.v.) Sven Erik Bergman, Markedsføringsforeningen i Stavanger, Milfrid Håvardsheim, Knowit og Magnus Thorkildsen, Grafisk bransjeforening.

Kathrine Hoff, markedssjef i Europris presenterte solid dokumentasjon på at deres ukentlige kundeaviser i et opplag på 1,2 millioner skaffer kunder til de 244 Europrisbutikkene over hele landet. Rundt 150 personer deltok tirsdag på frokostmøte i Stavanger med Print Power Norge, Grafisk bransjeforening og Markedsføringsforeningen i Stavanger som arrangører.

Europris bruker mange markedsføringskanaler, men kundeavisen er mor til alle fremstøt på nett, sosiale kanaler, radio og TV. Europris runder 25 år i år- og starten var i Stavanger. I dag har selskapet 244 butikker spredt over hele landet og en omsetning på 5,5 milliarder kroner.

Flere ganger i året måler Europris effekten av sine kampanjer og kundeaviser. Postkassen er den mest effektive kanalen. Etter den siste kundeavisen viser det seg at 59 prosent av mottagerne ser på kundeavisen som den viktigste informasjonskilden før handel. Gjennomsnittlig lesetid er to minutter, mens for sesongkatalogene er lesetiden 4,19 minutter og oppbevaringstiden er fem dager.

Det er Bring som gjennomfører effekttestene for Europris. Målingene viser at kundeavisen oppnår høyest score på oppmerksomhet av alle Brings kunder.

Kundeavisene trykkes av Ålgård Offset i Stavanger. Eurporis har sin egen stab av grafisk designere.

Det var tredje gang Grafisk bransjeforening , Print Power Norge og Markedsføringsforeningen i Stavanger samarbeider om frokostmøter i Stavanger. Bransjesjef Magnus Thorkildsen fra Grafisk bransjeforening og Sven Erik Bergman fra Markedsføringsforeningen ønsket velkommen og introduserte innlederne som foruten Kathrine Hoff inkluderte Nils Petter Nordskar fra Nordskar Kommunikasjon AS. Sistnevnte tok for seg utviklingen i de ulike markedskanalene – med hovedvekt på nett og sosiale kanaler.