Norsk Industri

Innhold

København-landsmøtet et blinkskudd

Aktuelt, Grafisk bransjeforening

Publisert

Personer i salen var deltakere på grafisk landsmøte 2018

FOTO: Pål Stensaas/Morten Reitoft

- Sammenlignet med andre bransjer er vårt samarbeid og samhold i Grafisk bransjeforening helt unikt, sa styreleder Ole Strand ved åpningen av landsmøtet i København 7. september.

Nærmere 80 medlemmer, leverandører og ledsagere deltok på et landsmøte med mye nyttig faglig påfyll og mye sosialt samvær. Håvard Grjotheim ble hedret med ærsmedlemskap.

Det er første gang bransjeforeningen arrangerer et landsmøte utenfor Norges grenser, og spenningen var stor i forkant om mange ville ta turen over Skagerrak. Foreningen har 100 medlemmer i dag, og rundt 30 bedrifter var representert. Tilbakemeldingene etter møtet er utelukkende positive. Neste år er det Grafisk bransjeforening Øst som har tatt på seg rollen som vertskap.

Norges ambassadør i Danmark, Aud Kolberg. FOTO: Pål Stensaas/Morten Reitoft

Ambassadøren

Aud Kolberg, Norges ambassadør i Danmark holdt åpningsinnlegget og ga oss et innblikk i hvilke oppgaver vår representasjon i landet har. Blant annet  samarbeider ambassaden med Innovasjon Norge for å fremme norske næringslivsinteresser.

- Vi fungerer som myndighetskontakt og døråpner, mens Innovasjon Norge har den kommersielle kunnskapen og næringslivsnettverket, sa Kolberg og nevnte at de prioriterte sektorene er i dag: helse og velferdsteknologi, IKT og digitalisering, cleantech, salg av varer og tjenester til FN, offshore og maritim sektor.

Renteøkning

Knut E. Sunde fra Norsk Industri er et populært innslag på landsmøtene. Han rdegjør for den økonomiske utviklingen nasjonalt og internasjonalt. Han sa at man kan se en liten vekst i produksjon og sysselsetting, Men en hindring for videre vekst er at det begynner å bli vanskelig å få kvalifisert arbeidskraft. -Samtidig er vi i en fase hvor utlendingene reiser hjem- delvis fordi det går bra i de baltiske land og i Sverige, sa Sunde.

Om kronekursen sa han at det over tid har vært sammenheng mellom oljepris og kronekurs- helt frem til for et drøyt år siden. Etter det ser vi ingen sammenheng. Derfor mener man at kronekursen skulle vært mye høyere nå.

Internasjonalt er renten på vei opp, og i USA kommer renten til å øke enda mer. I Sverige har man en negativ rente som skal opp og Brexit-England sliter. Knut E. Sunde mente vi kan se en liten renteøkning denne uken. - Renteoppgangen som kommer nå vil kjøle ned boligmarkedet. Hvis man i utlandet ikke helt er med på denne utviklingen vil Norges Bank være forsiktig, og går opp en kvart prosent per gang, sa Sunde.

Tre gode historier

Fv.: Geir Hagen, Skipnes, Rune Løberg, BK Grafisk og Heidi Hoen, Brectus. Foto: Pål Stensaas/Morten Reitoft

BK Grafisk, Brectus og Skipnes delte med oss sine suksesshistorier, og ble fulgt opp md mange spørsmål fra salen og fra landsmøtets konfransier Håvard Grjotheim.

For ti år siden var BK langt nede, en slags cowcoy-bedrift. – Vi har gjort noe riktig de siste årene i BK. Vi har dreid oss mot kundefokus, og hvilke produkter kunden trenger. Resultatene er gode, vi har god likviditet, og vi har ryddet bort alle småselskapene. Vi har et veldig fokus på hvert enkelt produktområde og på lønnsomhet. BK er blitt et fantastisk sted med god arbeidsmoral og fleksibel gjeng positive medarbeidere, sa Løberg. Hjertet i virksomheten er fortsatt trykking. Det er stabilt på trykk og økning på alle andre områder.

Heidi Hoen fra Brectus i Moss har vært i bransjen i mange år, men startet eget firma for snart ett år siden. Hun tok med seg flere medarbeidere fra sin siste arbeidsgiver, og sitter nå med sitter med forskjellig kompetanse og drar nytte av det. Brectus produserer og leverer alt av messe og profilløsninger, og har produksjon av storformat på huset. – Vi har kunder i alle bransjer, og vil nå bygge opp et stort forhandlernett. Tilbakemeldingene fra kundene er gode. Om kort tid deltar vi også på Sign, Print og Pack-messen for å vise hva vi står for, sa Hoen.

- Medlemskapet i bransjeforeningen/Norsk Industri betyr veldig mye for oss. Vi har følelsen av å være medlem i en stor organisasjon og er tatt veldig godt imot. Her kan vi utveksle erfaringer, samarbeide på tvers av bransjene. Vi ser på hverandre som samarbeidspartnere i stedet for konkurrenter, sa styreleder Vidar Edvardsen i Brectus Norway AS

- Jeg har fått være med på en reise som startet med at papiret vært erklært død og grafisk en langsom død. Vår 60. år, er vårt beste år, sa daglig leder Geir Hagen i Skipnes Kommunikasjon.

- Da vi bestemte oss for å satse 110 prosent på trykk, og kjøre stødig mot målet, da kom resultatet. På veien måtte vi se hvordan vi skulle skille oss ut: salg og marked, og på folk og kultur. Menneskene er viktig for sluttresultatet. Vi må ha positive folk for å oppnå det målet.

Geir Hagen fortalte at Skipnes bestemte seg for ikke å prate om det de ikke kan og gjøre noe med. Men satset fullt på rådgivning og tjenester mot trykk.

Post, trender og etiketter

I Danmark er postmonopolet reelt opphørt etter 400 år. PostNord er i trøbbel. Brevmengden er redusert med 80 prosent på ti år. Mengden pakker øker, men pakkemarkedet er fragmentert.

Administrerende direktør Thomas Torp i Grakom, arbeidsgiverorganisasjonene for blant andre grafiske bedrifter i Danmark redegjorde for postsituasjonen som ikke er så ulik utviklingen i Norge. – Vi fikk vite i siste liten at det ikke ville bli noen ombæring av husstandsreklame. Området ble overlatt et privat monopol. Det er ingen god situasjon vi ble satt i. Distriubusjonsutfordringen gjelder også en lang rekke magasiner. I bransjen opplevde man denne endringen det fra den ene dagen til den andre.

Vi er meget bekymret over dette i grafisk bransje. Postnords betydning for vår bransje blitt mindre- de er for kostbare og har ikke brydd seg så mye om oss. Nå må følge med utviklingen av det private monopolet som bruker tid på å bygge opp kapasitet. Vi frykter prisøkninger, sa Torp.

Michael Bach fra Medit Consult ApS ga en oversikt over utviklingen I etikett-markedene, og ga uttrykk for at veksten kommer til å fortsette. Over de neste tre årene vil forbruket av etiketter øke.

Pej gruppens adm. direktør Louise Byg Kongsholm leder et av de største trendforskningsmiljøene i Europa. Hun var opptatt av det moderne mennesket og hvilke påvirkninger det er utsatt for. Vi tar rundt 2000 beslutninger daglig – og utvikler beslutningstretthet. Hjernen er under press, skillet mellom arbeid og fritid er mer og mer diffust.

Drillo -inspirasjon

Trenerlegenden Egil Drillo Olsen trollbandt landsmøtet med sin fotballfilosofi og gode historier. Rent faglig var det mange gode tips om hvordan man skal få medarbeidere til å yte sitt beste og oppnå teamfølelsen.

Grjotheim nytt æresmedlem

Håvard Grjotheim ble på årsmøtet takket for lang tjeneste og en rad ulike verv for grafisk bransje i Norge og internasjonalt. Grjotheim har tidligere vært både styreleder og bransjesjef i Grafisk bransjeforening, samt styreleder i Intergraf. Nå er Grjotheim konsernsjef i svenske Scandbook.

Endringer i styret

I styret ble Tom B Norland fra Ålgård Offset takket av for lang tjeneste, mens Jøran Aulin-Jansson fra Jansson&Bjelke og Lene Syvertsen Olsson fra Fjuz Kommunikasjon ble valgt til nye styremedlemmer.

Se styrets sammensetning

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne!