Norsk Industri

Innhold

Full fart hos IGM – med ny markedssjef fra årsskifte

Aktuelt, Grafisk bransjeforening

Publisert

IGM har i disse corona-tider stor oppslutning om sine kurs og studier. Nå har de styrket teamet med en erfaren markedsansvarlig, Eline Garmaker Håmo, tidligere markedssjef i Allkopi Netprint.

- IGM er solide og meget dyktige. Det er en flott merkevare å få lov til å videreutvikle. I tillegg huser IGM en herlig gjeng med nysgjerrige ja-mennesker. Den gode stemningen setter seg regelrett i kroppen i det du går inn døren, sier Eline.

Daglig leder i IGM Trine Skaug Væråmoen sier at valget falt lett da IGM skulle ha ny markedsansvarlig.

- Vi har brukt Eline hos oss flere ganger tidligere med stor suksess. Endelig var tiden inne for å ansette henne. Eline er kunnskapsrik, inspirerende, kreativ og sprudlende. Hun er jo veldig glad i å lage konsepter og rebrande firmaer. Hennes lidenskap er etisk og kul merkevarebygging. Hun liker å lage gull av gråstein. Dette håper vi at våre kunder også vil benytte seg av. For nå kan vi tilby et mye mer helhetlig konsept, sier Trine.

IGM har i dag fire faste ansatte og samarbeider i tillegg med markedets mest kompetente firmaer som gjør at de kan levere mye god kompetanse til kundene. Samarbeidspartnere er bl. Fra Acando, Netlife, Deloitte, Purecontent, Bouvet, Beining&Bogen, Høgskulen i Volda med flere.

Fra venstre: Eline Garmaker Håmo og Trine Skaug Væråmoen. FOTO: IGM

- Hvordan skal dere organisere IGM fremover?

- IGM skal alltid være en lettbent organisasjon. Vi skal ha god basiskompetanse blant de ansatte og vi vil alltid være på jakt etter gode samarbeidspartnere, sier Trine

Et annerledes år

2020 blir et år de aldri kommer til å glemme.  Året har helt klart hatt innvirkning på bedriftens aktivitet.

- Vi fikk som alle andre et lite sjokk i mars måned, der vi stod midt i ett semester med både kurs, konferanser og høgskolestudier som var planlagt og måtte gjennomføres. Man kan trygt si at vi fikk en "rakett-start" med å holde digital undervisning. I samarbeid med Grafisk utdanningsfond tilrettela og gjennomførte vi flere nettkurs for medlemmene, her har vi bygget opp en nettportal med kurs som vi skal bygge videre på. Forteller Trine.

Alle medlemmer av Grafisk Utdanningsfond får automatisk 50 prosent rabatt på alle kurs.

Fulle deltidsstudier

Nå i høst har IGM kommet godt i gang igjen, med fulle deltidsstudier og stor interesse og påmelding til kurs. IGM tilbyr alle kurs som planlagt i høst og vil hele tiden tilpasse undervisningen etter myndighetenes smittevernanbefalinger. Nå kan man velge mellom oppmøte i klasserom eller bli med på kurset over nett.

- En ting som er helt sikkert er at digital kompetanse er viktigere enn noensinne. Vi har i de siste årene snakket mye om digital transformasjon og fremtidens arbeidsliv – og plutselig, så er vi der! Store deler av samfunnet ble digitalisert "over natta" og kontakten mellom oss ble nærmest utelukkende online. Nå skjer det mye på kort tid. Vi har stor tro på fremtiden og vi har evnen til å tilpasse oss etter kundens behov og trendene i markedet. Mener IGM-lederen.

Ville ikke gjenta seg selv

Den nye markedssjefen hadde et behov for å skifte beite.

- Jeg har satt pris på hver eneste dag hos Allkopi og forlater en super gjeng med både flinke og flotte folk. Det er brutalt på én måte å gå i fra nå når re-brandingen var komplett, men det er kanskje den beste tiden også for å ikke begynne å repetere seg selv. Jeg har aldri helt glemt IGM, det var noe der som jeg ble veldig glad i. Tematikken i kjernevirksomheten lokker meg veldig og jeg klør i fingrene etter å komme i gang. Det oser liksom av blanke ark og fargestifter hos IGM – og jeg er helt forelsket i tanken om å kunne få være med å løfte folk opp og frem i sine karrierer, forteller Eline.

- Hvilke mål har du for IGM og deg selv?

- IGM skal fortsette å være best i klassen og først ute med det markedet og kundene har behov for. Vi skal skru til kurspakker som fyller de hullene som kan oppstå i våre kunders kompetanse slik at deres ferdigheter forblir høyaktuelle i møte med nye trender. Utdanning ser ut til å bli en viktig brikke for å komme tilbake til normalen for bransjen og det ansvaret skal vi være med på å ta.

Bygg ut kjerneområdene

Hva mener du grafisk bransje bør satse på fremover, basert på egne erfaringer?

- Grafisk bransje bør satse på å bygge ut kjerneområdene sine. Det er vel og bra å etablere rene digitale avdelinger via oppkjøp etc. samtidig ser jeg utrolig mye ubrukt potensiale i å utvide horisonten til tradisjonelle grafikere. Kan du levere trykte plakater bør du også kunne levere digitale plakater. Kan du leverte avisannonser så bør du også kunne levere animerte annonser for SoMe. Med grafisk bakgrunn har man fundamentet på plass og kan komme et syvmilssteg ved å lære seg mer om de verktøyene man allerede benytter.

I tillegg er det smart å bli mer opptatt av hvilket budskap som skal fremmes heller enn kun mediet det skal visualiseres på. Hvis man istedenfor å spørre kunden om hva de skal ha, spør hvorfor, blir man bevisst på historien bak produktet og stiller sterkere når innholdet skal rulles ut over både nye og tradisjonelle flater, mener Eline.

Litt om Elines bakgrunn

Markedssjef i Allkopi,med røtter i reklamebransjen innen AD, tekst og design. Har stått for flere navneendringer og re-brandinger i Norge. Hovedstyrke er konsept, visuell og strategisk kommunikasjon på både digitale og trykte flater. Erfaren med merkevarer som Freia, Maarud, Oreo, Bluegarden, Selbu blå, Oslo Kommune, Oluf Lorentzen, Allkopi NetPrint, Toro, Høyang polaris mf. Tekstforfatter og utgitt kronikør. Tidligere arbeidsgivere er bla. Allkopi NetPrint, Bonanza Oslo, Schjærven og Konsis.