Norsk Industri

Innhold

Corona på godt og vond

Aktuelt, Grafisk bransjeforening

Publisert

En gruppe menn i et trykkeri som viser eksempler på trykksaker

Ansatte i Fagtrykk Trondheim med eksempler på trykksaker trykt i Norge. (Foto: Fagtrykk)

Trykt i Norge-satsningen til bransjeforeningen kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt for vår bransje, skriver daglig leder Ole Strand i Fagtrykk Trondheim til sine kolleger i Grafisk bransjeforening.

Lesebrev fra Ole Strand, Fagtrykk (leserbrevet er også publisert på Grafkom.no)

Corona på godt og vondt i over et år, 12. mars 2020 vil være en merkedag for resten av vårt liv på samme måte som 9/11. Bransjen vår er gjennom en ny omstrukturering etter å ha hatt et år som jeg tipper ligger rundt 10-30 % nedgang i omsetning for de fleste trykkerier, Fagtrykk havnet på ca. 20 %. Dette skyldes blant annet bortfall av arrangement som konserter og messer, hotell, restauranter Dette tatt i betraktning og hjelpepakke fra staten kom vi oss i mål i 2020 med hode over vannet.

Det har vært svært utfordrende og navigere seg gjennom året i forhold til ansatte og permitteringer, med ulike svar fra NAV og regjering har vært krevende og være arbeidsgiver. Man ønsker alle sine ansatte alt det beste, men i denne perioden har vi måttet tatt tøffe valg og det har til tider vært slitsomt. Vi har gjennom hele perioden hatt ett veldig godt forhold til tillitsmann og vi mener vi har fått frem en felles forståelse for situasjonen internt i bedriften. Lærekurven som arbeidsgiver har vært bratt i denne perioden. Vi har jo ikke noe annet valg enn å finne tilbake til positivitet og glede på vår arbeidsplass, det er det alle vil ha. Da er det viktig å finne de veiene som fører dit.

Under Coronatiden skjer det jo en hel del med samfunnet som gjør at mye forandres, i de forandringen er det viktig at vi griper de mulighetene som finnes og som mange bransjekollegaer har gjort og lyktes med. Mange nye produkter dukket opp innen smittevern som har vært en betydelig omsetning for bransjen og kanskje «berget» flere av oss.

En økning av medlemsmassen og skarpt fokus for å få jobber hjem til Norge ble veldig motiverende og gitt økende tro på en lysere fremtid. Vi i Fagtrykk har aldri hatt så mange boktitler som i fjor, noe som kanskje tyder på at folk har hatt tid til å realisere sin bokdrøm.  Det viser at vi har en sterk binding til forfattere som har noe på hjertet, alle bøker blir selvsagt merket med trykt i Norge merket. På grunn av nedgang i turismen fra utlandet har opplagene falt og gitt oss muligheter til å hente hjem jobber som har gått utenlands, og med kortet «Trykt i Norge» ble jobben med å overtale kunden en positiv prosess. 25 forskjellig kalendere i ulike størrelser og opplag har vi nå produsert på eget hus og alle merket med trykt i Norge selvfølgelig. Hele prosessen har vært en suksess for hele bedriften og bidratt til å styrke samholdet.

Jeg tror at bedrifter som kommer seg gjennom slike tider har en lysende fremtid i møte. Så ja, mitt utrykk med at Corona på godt og vondt står seg.

Trykt i Norge

Vær bevisst, velg lokalt, velg et norsk trykkeri!