– Det var viktig å gjøre dette i Norge

Aktuelt, Nyhet, Grafisk

Publisert

Personer på besøk på trykkeri

Fra trykkestarten av boka "Reiser i innland" av Sven-Erik Knoff og Arne Hurlen hos Merkur Grafisk i Oslo. Bak f.v.: Kjetil Sjøeng (daglig leder, Merkur Grafisk), Ole Strand (daglig leder Fagtrykk), Ola Elvestuen (V), Knut E. Sunde (direktør, Norsk Industri) og Jøran Aulin-Jansson (Jansson & Bjelke AS og styreleder i Norsk Industri Grafisk bransjeforening). Foran f.v. Kari Rømcke (bransjesjef, Norsk Industri Grafisk bransjeforening og Sven-Erik Knoff (fotograf). Foto: Jarle A. Storødegård / Merkur Grafisk

I disse dager ferdigstilles boka "Reiser i innland", en bok med bilder og tekster fra hele Norge. Bak boka står fotograf Sven-Erik Knoff og låtskriver og tekstforfatter Arne Hurlen. For dem var det en selvfølge at boken skulle produseres i Norge, med Trykt i Norge-stempelet.

Trykt i Norge er et merke som viser at en trykksak er laget i Norge av et norsk trykkeri, av en seriøs bedrift med omtanke for miljøet og lokalsamfunnet. Merket symboliserer stoltheten ved å produsere og benytte norsk kvalitetstrykk.

"Reiser i innland" er trykket hos Merkur Grafisk AS i Oslo og innbundet hos Bokbinderiet Johnsen AS i Skien. Administrativ hjelp til trykking og demotrykk er gjort ved Fagtrykk AS i Trondheim. 

– For meg var det veldig viktig at all jobben med boken skulle gjøres i Norge. Alle aktørene vi har brukt er utrolig gode i faget sitt, og jeg setter stor pris på den hjelp og støtte vi har fått underveis i arbeidet med boka. Jeg er stolt av å kunne gi ut en bok med "Trykt i Norge"-stempelet, for meg betyr det kvalitet, sier Sven-Erik Knoff.

Boken "Reiser i innland" ferdig innbundet hos Bokbinderiet Johnsen i Skien. Foto: Amanda Sotberg / FotoKnoff

Kvalitet i alle ledd

– Som kunde av et trykkeri med "Trykt i Norge"-merke får du gode råd, og oppfølging underveis i prosessen. Dette gir en trygghet man kanskje ikke opplever med stor avstand til trykkeriet, sier Jøran Aulin-Jansson fra Jansson & Bjelke AS og styreleder i Grafisk bransjeforening i Norsk Industri.  

En rekke norske trykkerier er konkurransedyktige når det gjelder trykking av bøker. Spesielt gjelder dette i 4-farge-markedet, hvor det er mange nisjer og produksjoner med mindre opplag. Nærhet til produsent betyr mye for eksempel i lærebokmarkedet hvor det er mange endringer opp til produksjonsstart og hvor produktene er komplekse.

– De norske trykkeriene får sitt papir fra godkjente miljømerkede fabrikker i Norden, transportert med fulle vogner på tog og bil, og stadig flere norske trykkerier tilbyr produkter med norske, nordiske og europeiske miljømerkinger. Som kunde av et "Trykt i Norge"-trykkeri gir du også svært viktig støtte til lokalt næringsliv, sier Kari Rømcke, bransjesjef i Grafisk bransjeforening.

Les mer:

> Trykt i Norge

> Grafisk bransjeforening

> Reiser i innland